Een bekend probleem: je bent druk bezig met afvallen, maar hoe goed je je best ook doet, er gaat geen kilo vanaf. En toch sla je maaltijden over, eet je geen snoep en banket meer, sla je vieze shakes achterover en ga je naar de sportschool…

Eén van de belangrijkste redenen kan zijn dat je lichaam stress ervaart. In dat geval wordt een stresshormoon aangemaakt dat je belet om gewicht te verliezen. De naam van dit stresshormoon is cortisol. Hoe zit dat nu precies en wat kun je doen om wel af te gaan vallen?

 

Stresshormoon

Er zijn veel voordelen te noemen aan het stresshormoon cortisol. Zo zorgt cortisol ervoor dat je lichaam in korte tijd veel energie kan vrijmaken. Dat stelt je in staat om weg te rennen, te vluchten of je klein te maken of zelfs jezelf te verdedigen. Mensen krijgen veel adrenaline van cortisol en kunnen zich uit hachelijke situaties redden. Dit alles is te verklaren naar de tijd waarin we nog bedreigd werden door loslopende wilde beesten.

De stress van toen is niet de stress van nu. Druk op het werk, een vervelende situatie thuis, problemen in de relatieve sfeer… Er zijn genoeg redenen te bedenken om vandaag de dag ook cortisol aan te maken.

Stress en afvallen gaan niet samen

Stress en niet afvallen

Hoe kan het dan dat stress ervoor zorgt dat je niet meer af kunt vallen? Zoals gezegd maakt het stresshormoon cortisol het mogelijk om in korte tijd veel energie te krijgen. Handig als je dat nodig hebt en prima als de stress tijdelijk is. Wanneer de stress chronisch is (en dus lange tijd duurt) blijft je lichaam al die energie ook vasthouden. Het onttrekt alle mogelijke energie uit voeding en slaat die overal in het lichaam op voor wanneer het nodig is. En als je in stress verkeert is het dus altijd nodig.

Suikers uit koolhydraten worden op die manier door je lichaam geabsorbeerd en opgeslagen. Ze verbranden is er voor je lichaam niet meer bij, want je weet nooit wanneer je er een beroep op moet doen.

Je kunt je dus flink opwinden om af te vallen, maar zolang cortisol actief is, zal dat niet zo makkelijk gaan.

 

Wat te doen tegen een te hoog cortisol?

Een te hoog cortisolgehalte voorkomt dus dat je kunt beginnen met afvallen. Wil je wel effectief beginnen met afvallen, dan moet je zorgen dat de cortisol afneemt. Je zal moeten ontstressen. Makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer je alle redenen tot stress hebt. Toch zijn er enkele dingen die in principe iedereen kan doen om minder stress te ervaren. De belangrijkste zetten we hieronder voor je op een rijtje.

  • Doe ademhalingsoefeningen. Wist je dat stress heel veel te maken heeft met de wijze waarop je ademhaalt? Als je van bovenin je longen lucht hapt, kost dat veel meer moeite dan wanneer je diep ademhaalt vanuit je buik. Er zijn genoeg ademhalingsoefeningen te vinden om je stressniveau te verlagen.
  • Eet gezond. Gezonde voeding helpt je gelukkiger te worden. Daarmee kan stress ook afnemen. Los van dat het je gelukkig maakt is gezonde voeding sowieso handig als je bezig bent met afvallen.
  • Zorg voor goede nachtrust. Het kan lastig zijn om goed te slapen, zeker als je onder spanning staat. Maar een avondritueel kan je wel in de juiste sfeer brengen. Bijvoorbeeld door geen televisie meer te kijken vlak voor het slapengaan, maar een warm bad te nemen en een boek te lezen. Kalme muziek of een luisterboek opzetten kan ook helpen om snel in slaap te vallen.
  • Groenten en fruit helpen je aan vitaminen en mineralen die het stressniveau ook kunnen verlagen. Vezels, mineralen en vitaminen kunnen een belangrijke bijdrage leveren.

 

Hoe verder?

Bepaal voor jezelf of de tips en adviezen uit dit artikel jou kunnen helpen om zelf je stressniveau te verlagen en weer te kunnen afvallen. Is dat niet mogelijk? Overweeg dan of professionele hulp misschien een uitweg kan bieden. Een arts kan je verder helpen, ook wanneer je zelf denkt dat de stress niet makkelijk af zal nemen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *