South Beach dieet

Een schoolvoorbeeld van het eiwitdieet is het South Beach dieet. In dit dieet leer je in fasen anders te eten, waardoor je gezondere voedingsstoffen binnenkrijgt en dus sneller af zal vallen.

De menu’s die het South Beach dieet aanbiedt bevatten weinig verzadigd vet en veel eiwitten. Ook worden er alleen koolhydraten met een lage glycemische index gebruikt.

 

Arthur Agatston

De ontwerper van het South Beach dieet is Arthur Agatston, een cardioloog uit de Verenigde Staten. Hij had niet het idee om een dieet te ontwikkelen, maar eerder een levenswijze. Door zijn levenswijze zouden mensen overgewicht verliezen en uiteindelijk minder hartziekten en –problemen krijgen. Als cardioloog liep hij er namelijk vaak tegenaan dat mensen die hartproblemen hadden te zwaar waren.

Hoewel het niet als dieet bedoeld was, is het South Beach dieet wel onder de noemer “dieet” bekend geraakt.

 

Menu’s

In feite bestaat het South Beach dieet uit menu’s. Deze worden gefaseerd genuttigd. Zo begin je er langzaam aan te wennen, word je er vertrouwd mee en maak je er een blijvende gewoonte van. Richtlijnen binnen het dieet van South Beach zijn onder meer:

  • Eet weinig verzadigde vetten (het liefst helemaal niet);
  • Eet veel eiwitten;
  • Eet alleen koolhydraten met een lage glycemische index (lees: de “goede” koolhydraten).

Al die richtlijnen leiden vanzelf tot een gezondere en verantwoorde wijze van eten. Zo verliest men het huidige overgewicht en wordt er geen nieuw overgewicht ontwikkeld. Als meer mensen gebruik zouden maken van het dieet van Arthur Agatston, zou obesitas in de Verenigde Staten veel minder een probleem zijn. Laat staan doodsoorzaak nummer 1.

 

De fases

Het dieet bestaat uit de volgende drie fases:

  • Fase 1: ontwennen
  • Fase 2: geleidelijk afvallen
  • Fase 3: gewichtsbehoud

In de eerste fase kick je als het ware af van teveel suikers en wen je aan het nieuwe eten van het dieet. Zodra dat onder de knie is, ga je geleidelijk afvallen. Niet te snel, maar wel doelgericht en efficiënt. In fase 3 wordt ervoor gezorgd dat de verloren kilo’s kwijt blijven en dat je dus gezonder blijft eten. Op die manier werk je naar een levensstandaard die ervoor zorgt dat je niet snel meer aan kan komen.

 

Overlap en herkenning

Het dieet van Agatston leidt tot veel overlap en herkenning met andere diëten. In de eerste plaats is het natuurlijk een voorbeeld van het eiwitdieet, waarvan vele varianten in de omloop zijn. Maar het is ook een dieet waarbij gelet wordt op de algehele gezondheid.

Niet alleen afvallen en het verliezen van gewicht staat centraal. Juist het wegnemen van kwaaltjes als hart- en vaatziekten speelt een rol. Althans, dat was de gedachte van Agatston.

Vanuit die hoek heeft het South Beach dieet zeker overlap met het Dash dieet. Dit dieet is de laatste jaren erg geliefd, omdat het leidt tot een algehele betere gezondheid.

 

Kun je afvallen met South Beach?

Het plan van Agatston werkt zeer efficiënt en doelgericht. Het is een eenvoudige manier van afvallen. Een eiwitdieet staat bekend om haar hoge mate van verzadiging: je zal dus niet snel honger ervaren met een eiwitdieet.

Wat dat betreft kun je met het South Beach dieet zeker heel veel gewicht verliezen.