Tijdens de overgang is het lichaam aan vele veranderingen onderhevig. Eén van de meest zichtbare veranderingen is een toename in gewicht. Vele vrouwen in de overgang merken dat ze zwaarder worden zonder dat ze eigenlijk meer zijn gaan eten. Die extra pondjes zijn heel goed te merken aan de buik, dijen en heupen. En afvallen in de overgang is helaas juist lastiger. Dus niet alleen kom je makkelijker aan, maar het is ook moeilijker om deze extra pondjes eraf te krijgen.

 

Wat is de overgang?

De overgang ervaart iedere vrouw weer anders. Het is een periode van transitie waarbij het lichaam veel veranderd. Het is een nieuwe fase in het leven van de vrouw. Haar vruchtbare periode is dan achter de rug. De overgang kan daarom een zware periode zijn voor de vrouw.  Naast de lichamelijke veranderingen is het ook een gebeurtenis dat heel wat negatieve gevoelens kan genereren.

 

De officiële definitie omschrijft de overgang als de periode rond de laatste menstruatie. Deze laatste menstruatie is dan de menopauze. In deze periode veranderen de hormonen in het lichaam van de vrouw aanzienlijk. Er vindt geen eisprong meer plaats en er wordt geen baarmoederslijmvlies meer gevormd.

 

Veranderende hormonen tijdens de overgang

In de overgang neemt de hoeveelheid geslachtshormonen af. Het lichaam maakt dan steeds minder progesteron en oestrogeen. En deze geslachtshormonen hebben een enorme invloed op je gewicht.

 

Progesteron

Progesteron heeft verschillende belangrijke functies in het lichaam, waaronder:

  1. Het in stand houden van de zwangerschap
  2. Bevorderen van de ontwikkeling van het ongeboren kind
  3. Het bevorderen van allerlei lichaamsfuncties

 

Progesteron werkt kalmerend en is een natuurlijk antidepressivum. Het wordt in de eierstokken gemaakt na een eisprong. Hoe minder eicellen, hoe minder progesteron je lichaam maakt. Gegeven moment houdt de productie van dit hormoon helemaal op. Vele vrouwen krijgen dan last van erge premenstruele klachten, als wisselend humeur, gespannen borsten of een opgeblazen gevoel.

 

Oestrogeen

Oestrogeen is de verzamelnaam van de geslachtshormonen estriol, estradiol en estron. Oestrogeen niveaus dalen tijdens de overgang. Deze daling kan leiden tot ongemakkelijke symptomen, zoals:

  • Opvliegers en
  • Nachtelijk zweten

 

Waarom gewichtstoename tijdens de overgang?

Minder oestrogeen in het lichaam

De voornaamste reden voor gewichtstoename is de disbalans dat ontstaat in de hormoonhuishouding in de overgang. De afname van het vrouwelijke hormoon oestrogeen is de voornaamste verandering tijdens de overgang die afvallen in de weg staat. Dit hormoon heeft veel invloed op de stofwisseling en hoe het lichaam omgaat met vetten. In de overgangsperiode maakt het lichaam steeds minder oestrogeen aan. Hierdoor werkt de stofwisseling trager, en krijgen vetten de kans om sneller en dieper in het lichaam te worden opgeslagen. Het gevolg: je gewicht neemt toe.

 

Het lichaam heeft minder calorieën nodig

Een vrouw op middelbare leeftijd heeft minder calorieën nodig dan een vrouw van bijvoorbeeld 25. Dit is iets wat men vaak over het hoofd ziet. Je dient de calorie-inname aan te passen hoe ouder je wordt. Zeker na de overgang.

 

Als je wilt afvallen kom je er gewoon niet onderuit. Je zult minder calorieën moeten eten. Het is verstandig om alvast na te gaan wat je huidige calorie-inname is en van daaruit te minderen. In de overgang wordt een calorie-inname van tussen de 1200 en 1500 aanbevolen. Verder is het ook belangrijk dat je de juist calorieën eet. Richt je op gezonde voedingsmiddelen met de stoffen die je lichaam nodig heeft. Denk aan eiwitten, voedingsvezels en gezonde vetten.

 

Bewegen gaat wat moeilijker

Met de leeftijd zul je merken dat je meer lichamelijke klachten krijgt. De gewrichten vooral zullen pijn doen en je uithoudingsvermogen neemt langzamerhand steeds af. Dit maakt het moeilijker om actief te blijven tijdens de overgang. En dit is juist de periode waar je regelmatig zal moeten sporten.

 

Om af te slanken is beweging heel belangrijk. Het stimuleert de stofwisseling, kweekt spieren en verbrand calorieën. Let wel dat je rekening houdt met wat je lichaam aankan. Door juist te intensief te sporten kun je de situatie verergeren. Want dan zal je lichaam cortisol aanmaken en dat bevordert de opslag van vetten. Slechts 30 minuten per dag aan beweging is voldoende.

 

Conclusie

Afvallen in de overgang kan heel moeilijk zijn. Doordat je lichaam best wat veranderingen moet doorstaan wordt het afvallen alleen maar complexer. Toch is het geen onmogelijke opgave als je het op de juiste manier aanpakt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *