Het South Beach dieet doet het al jaren erg goed. Snel afvallen met een eiwitdieet is een motief voor veel mensen om het South Beach eiwitdieet te gaan volgen. Waarom werkt het zo goed om met South Beach af te vallen en wat is de kracht van al die eiwitten?

Die vraag kreeg onlangs veel aandacht in de media, toen het Voedingscentrum zich erover ontfermde en de conclusie naar buiten bracht dat men veel meer eiwitten moest gaan eten. Koolhydraten, zoals in brood en pasta, moeten veel minder een rol krijgen in onze dagelijkse voeding.

Natuurlijk wisten wij dat allang ;). Het South Beach dieet is al jarenlang een geweldig instrument om mee af te vallen. Veel mannen en vrouwen hebben dat zelf mogen ervaren. Desondanks is het wel erg leuk om nu de credits te krijgen.

We gaan in dit artikel in op de nieuwe inzichten rondom het South Beach dieet en het eiwitdieet in het algemeen.

 

Eiwitdieet draait om calorieën (ook!)

Elk ander eiwitdieet zal zeggen dat calorieën geen rol meer spelen als je wil afvallen. Maar dat is klinkklare onzin. Alle diëten draaien om calorieën. Sterker nog: eiwitten vormen een onderdeel van die calorieën.

Het betreft een verschuiving. Waar je binnen de calorieën het onderscheid maakte tussen vetten, koolhydraten en eiwitten, maak je dat onderscheid nog steeds. Maar daar waar je mindert met koolhydraten en verzadigde vetten, eet je meer eiwitten. Als het ware verander je dus de inname een beetje, waardoor je meer eiwitten binnenkrijgt.

Al die eiwitten eenmaal hun werk gaan doen, zal je merken dat je veel sneller afvalt.

 

Noten, zaden en pitten zijn wel gezond

Er is altijd veel te doen als er wordt beweerd dat iets gezond is en past binnen een dieet. Zo zouden noten, zaden en pitten ongezond zijn, omdat ze vol zitten met vetten. Maar dit zijn wel natuurlijke vetten. Met andere woorden: je kunt binnen het eiwitdieet prima noten, pitten en zaden eten. Sterker nog: veel kookgekken hebben hele recepten bedacht om op basis van noten (hazelnoot, amandelen) brood te bakken. Op die manier duw je tarwe en meel weg, waardoor ook de koolhydraten wegvallen en plaatsmaken voor eiwitten.

Met de juiste smaakmakers kun je dus zelf prima een heerlijk brood bakken, zodat je niet meer al die koolhydraten hoeft op te eten.

Noot: hierover is ook een kort artikel geschreven in het nieuwe South Beach boek.

 

Eiwitdieet, de nieuwe inzichten

Wie lekkere trek heeft, is vaak geneigd naar suikers en dergelijken te grijpen. Grijp liever naar fruit. Je mag binnen het eiwitdieet – en ook echt binnen het South Beach dieet – zeker weten fruit eten. Ook al zitten er in fruit suikers! Het zijn vruchtensuikers en die zijn natuurlijk. Je hoeft natuurlijke suikers niet te weren.

Wist je dat je ook drankjes heerlijk kunt maken van fruit? Door gewoon een fles water te vullen met stukjes citroen, limoen, kokos en wat je maar lekker vindt, kun je als het ware een limonade ‘trekken’ die een heerlijke, volle fruitsmaak heeft en helemaal niet vol zit met koolhydraten en ongezonde suikers. De calorieën blijven vrijwel op 0, mits je net een calorie te pakken hebt in een stukje citroen of sinaasappel, natuurlijk.

Verfrissend, eiwitvriendelijk en perfect passend binnen het South Beach dieet.

 

Teveel eiwitten zijn niet schadelijk

Een ander inzicht is dat je niet teveel eiwitten mag eten. Natuurlijk kun je nergens teveel van eten, want teveel water is ook dodelijk. Om maar even een dwarsstraat te noemen. Teveel eiwitten eet je niet snel, omdat je lichaam prima in staat is ze te zuiveren. Je plast en poept ze gewoon uit als ze doelloos in je lichaam zouden zitten.

En dat is niet het geval bij verzadigde vetten en bij koolhydraten. Die worden niet uitgeworpen, maar opgeslagen als vet op je lichaam. Wederom een teken dat eiwitten perfect kunnen helpen bij het afvallen, een uitstekende vervanger vormen voor koolhydraten en vetten en dat je dus prima af kan vallen met behulp van ons South Beach dieet.

 

Conclusie

Eiwitten doen het voor je. Ze zorgen er prima voor dat je af kan vallen doordat je koolhydraten en ongezonde suikers uit de weg gaat. Het South Beach dieet wist dit natuurlijk allang, maar het is wel leuk om daarin erkend te worden door giganten als het Voedingscentrum!

Tags :

ChocoladeDat pure chocolade steeds populairder wordt binnen verschillende leefstijlen is wel duidelijk. Van rauwe chocolade tot chocolade met het hoogste cacao percentage. Het is tegenwoordig in bijna elke supermarkt te verkrijgen. Daarnaast wordt chocola overal aan toegevoegd van cacao nibs met je kwark tot een klein blokje bij je kopje thee. Maar waarom wordt er zo gekeken naar het cacao percentage en waarom is rauwe chocolade op dit moment zo’n enorme hype? Dat komt doordat chocolade een positieve bijdrage kan leveren aan je gezondheid. Lees hier het geheim van pure chocolade.

Het geheime stofje van chocolade

Je zou het bijna niet geloven, maar uit onderzoek blijkt dat je je hoge bloeddruk kan verlagen met pure chocolade. Hierdoor vermindert niet alleen je bloeddruk, maar ook de kans op een hartaanval met maar liefst twintig procent over vijf jaar. Waar komt dit nou precies door? En waarom bij pure chocolade? Het komt door het stofje flavanoiden. Dit stofje zorgt ervoor dat je bloedvaten op een natuurlijke maier verwijden. Dit zorgt ervoor dat het bloed makkelijker stroomt door de vloedvaten en uiteindelijk ervoor zorgt dat je bloeddruk wordt verlaagt. Ook al kies je voor een soort chocolade met een hoge cacao gehalte, eet het alsnog met mate. Er wordt geadviseerd om ongeveer tien gram pure chocolade te eten met een minimaal cacao percentage van 70 procent. Dit zijn ongeveer twee kleine blokjes.

Geluksstofje

Wanneer je een stukje pure chocolade eet komt er het stofje endorfine vrij. Ook bevat chocolade het stofje serotonine. Dit werkt als het ware als een vorm van antidepressivum.

Afvallen

Ook bij het afvallen kan pure chocolade een positief effect hebben. Kies hier dan uiteraard wel voor een pure chocolade met ook hier een minimaal cacao percentage van 80 procent en zo min mogelijk toegevoegde suikers. De vetten die zich in pure chocolade bevinden, hebben een positieve bijdrage en zijn goede vetten. Daarnaast zorgt cacao ervoor dat je minder snel eetlust hebt door de wat bittere smaak en geeft het een verzadigd gevoel.

Vitaminen

Het zal je misschien verbazen, maar ook chocolade kent vitaminen. Denk hier aan vitamine A, B12, D en E. Naast vitaminen kent pure chocolade ook mineralen zoals magnesium en koper.

Pure chocolade wordt dus steeds meer opgenomen binnen de gezonde leefstijlen. Kies hier dan uiteraard wel voor een pure variant met een zo hoog mogelijk cacao percentage.

Tags :

Kookworkshop Almere

Ben jij een echte keukenprinses, of juist iemand die zelfs geen ei kan bakken? Je verwacht het misschien niet, maar voor beide typen is plek bij kookworkshop Almere. Onder begeleiding van een ervaren kok leert de beginnende koker tijdens kookles Almere een lekkere maaltijd op tafel te zetten, terwijl degene met meer ervaring met nuttige tips naar huis gaat. Op het gebied van koken ben je namelijk nooit uitgeleerd! Door tijdens de kook workshop Almere samen te werken aan lekkere gerechten krijg je nieuwe inspiratie en leer je van elkaar. En daarbij is het ook nog eens heel gezellig!

 

Hoe bak ik dat vlees lekker mals?

Koken leer je door het te doen. In kookstudio Almere gaan we dan ook flink aan de slag. De verschillende taken worden verdeeld onder de deelnemers. Uiteindelijk worden alle onderdelen die gemaakt worden tijdens kookles Almere samengevoegd tot een heerlijk gerecht. Onder het koken komen er allerlei praktische zaken naar voren inclusief veel tips van Happy Paella. Wat is bijvoorbeeld de beste manier om uien te snijden? Hoe kan dat lapje vlees echt mals gebakken worden? En hoe maak je het beste gebruik van uitheemse kruiden? Dit zijn zomaar een aantal vragen die tijdens kook workshop Almere besproken en meteen uitgetest kunnen worden. Zo gaat iedere deelnemer, met of zonder kookervaring, na de gezellige kookworkshop Almere met handige tips naar huis.

 

Genieten van het eindresultaat bij kookworkshop Almere

Om te kunnen genieten van de opgedane kennis hoef je echter niet te wachten tot de kookcursus Almere is afgelopen. Na het maken van de gerechten schuif je namelijk samen met de overige deelnemers aan tafel aan. Zo kun je meteen proeven van de gerechten die jullie samen gemaakt hebben. Een betere beloning na dat harde werken is toch niet denkbaar? Kom dus snel gezellig koken in kookstudio Almere!

Tags :

Gezond eten, een onderdeel dat erg wordt onderschat door velen. Als je iedere dag veel gezonde voedingsstoffen binnen krijgt zal dit een positief effect hebben op de manier waarop je gewicht verliest. Als je het south beach dieet volgt zou ik dit bericht goed doorlezen. Je zult waarschijnlijk anders tegen het afvallen gaan kijken.

Het is belangrijk om veel groentes te eten. Groenten met een vrij hoog zetmeelgehalte hebben een erg lage voedingswaarde. Ze zijn niet slecht maar ook niet erg goed voor je. Hieronder vind je een aantal groente die je goed kunt gebruiken tijdens je south beach dieet.

  • Wortels
  • Spinazie
  • Broccoli
  • Asperges
  • Uien

Mensen denken vaak dat ze aankomen van vet. Dit is FOUT! Koolhydraten maken ons dik. Natuurlijke voedingsstoffen zoals vetten en oliën zijn de motor van onze lichaam. Je kunt ze daarom beter niet vermijden. Een olie die je goed kan gebruiken en toe kunt voegen aan veel gerechten is de kokosolie.

Wellicht heb je ook al gehoord dat het eten van bijvoorbeeld cashewnoten erg goed is als versnapering tijdens het south beach dieet. Houd er wel rekening mee dat deze noten veel vet bevallen, doseer een beetje om niet al te veel vetten binnen te krijgen.

Neem niet al te veel fruit tijdens het south beach dieet, het is namelijk erg makkelijk om er iets te veel van te nemen. Dit heeft weer een negatief effect.

Tags :

We moeten in beweging zijn om gezond te blijven. Vervolgens moeten we goed uitrusten en gezond eten. We kunnen dit ook overdrijven.

Tijdens het south beach dieet of een ander dieet is het helemaal niet goed om veel aan cardio te doen. Ons lichaam is er niet voor gemaakt om elke dag een uur te knallen in de sportschool. 2 of 3 keer in de week is voldoende, het lichaam moet namelijk ook kunnen herstellen. Helemaal als je aan het afvallen bent met het south beach dieet. Het lichaam komt in een andere stand en moet zich continu aanpassen aan het gewicht.

Een goede trainer zal je adviseren om veel sprints te trekken en korte intensieve opdrachten uit te voeren. Op deze manier zul je samen met het south beach dieet op een gezonder gewicht komen. Je lichaam zal de brandstof goed verdelen en niet uitgeput raken. Als je iedere dag intensief sport zul je niet afvallen met het south beach dieet en er een uitgeput lichaam aan overhouden. Dit is ook niet echt stimulerend voor de lastige periode waar je al in zit.

Wil je wat meer thuisraken in cardio of hardlopen? Wordt lid van een club. Zij zullen vaak op hartslag trainen en een gericht programma voor je maken als je het south beach dieet volgt. Doe wel wat moeite tijdens het sporten. Als je de training makkelijk vind is dat geen goed teken. Het moet een uitdaging blijven.

Tags :